#include //1 można też tak #include "cstdio" #include //2 //linia pierwsza i druga to są dyrektywy preprocesora //Preprocesor jest programem, dokonującym wstępnej obróbki kodu źródłowego //dyrektywa preprocesora #include zapoznaje kompilator z nagłówkiem //odpowiedniej biblioteki i informuje procesor, że program używa procedur //z podanej biblioteki /*definicja operacji wejścia i wyjścia znajduje się w bibliotece iostream */ using namespace std; // 3 /* W linii 3 programu jest zawarta informacja dla kompilatora, że w programie będzie wykorzystywana przestrzeń nazw std("standardowa"). Oznacza to, że nazwy, które będą używane, zostały zdefiniowane w przestrzeni nazw std. Przestrzeń nazw nie jest jednak po prostu zbiorem nazw. Zawiera kod C++ określający znaczenie niektórych nazw, na przykład pewne definicje lub deklaracje (nazwy cout i cin też tam są zdefiniowane). Użycie tej przestrzeni ułatwia dostęp do całej biblioteki standardu C++, która jest w niej zadeklarowana */ int main() /*Każdy program napisany w C++ musi zawierać specjalną funkcję o nazwie main() */ { cout<<"to jest moj program\n"; //6 /*Strzałki << i >> oznaczają kierunek, w którym poruszają się dane. operator << nazywamy operatorem wyjścia (lub operatorem wstawiania) a cout jest identyfikatorem standardowego wyjścia,najczęściej powiązanym z ekranem Całosć linii (6) możemy nazwać strumieniem danych skierowanym na ekran Napis z linii (6) jest stała tekstową - stringiem Predefiniowane strumienie cout i cin są obiektami cin - to strumień wejściowy, strumień danych wejściowych przekazywanych do komputera cout - strumień wyjściowy - to strumień danych wyjściowych generowanych przez program */ int a(5), b, c; cout << "wartosc zmiennej a wynosi "; cout << a; cout << "\n"; //jest równoważne cout << "wartosc zmiennej a wynosi " << a <<"\n"; //jest równoważne cout << "wartosc zmiennej a wynosi " << a <<"\n"; cout<<"a teraz zmienna niezainicjowana b= " <> k>>l; cout<<" \t wartość zmiennej k " <